Swedish Host
Stäng
Qpad Swedishhost Admax Oddwolf G2A
JUST NU PÅ PUBLICLIR
44705 registrerade medlemmar.

E-sporten är på frammarsch

Publicerad 15 September 2017 av Broiler

(Sponsrad Inlägg)

Om vi för 20 år sedan hade frågat tusen personer mellan 20 och 30 år vad deras favoritsport är, hade antagligen alla svarat fotboll, ishockey, tennis eller någon annan traditionell sport. För endast 20 år sedan fanns det inget allmänt intresse i att titta på datorspel eller några pengar att tala om i de fåtal turneringar som arrangerades.

Mycket har däremot hänt sedan dess och vi står idag inför ett paradigmskifte. Tävlingsinriktade datorspel har börjat bli allmänt accepterade som en sport, varav det förekommer turneringar med priser på långt över hundra miljoner kronor. Prispotter som överträffar stora turneringar i ett flertal traditionella sporter, såsom Super Bowl i Amerikansk fotboll, NBA i basket och Masters i golf.

Ställer vi idag frågan till tusen personer mellan 20 och 30 år vad deras favoritsport är, kommer många att svara just E-sport. Enligt SuperData Research, ett bolag som sysslar med marknadsundersökning inom E-sport, är det idag mer än 200 miljoner som runtom i världen väljer att titta på det, varav dessa siffror beräknas stiga till mer än 300 miljoner fram till 2019.

E-sporten är på frammarsch och den växer så det knakar. Medan spelutvecklare har börjat ha E-sport i åtanke när de tillverkar sina nya spel, har TV-kanaler som SVT börjat rapportera och visa mer och mer inom sporten. När det kommer till gambling online, har betting på E-sport exploderat. Inte bara har redan väletablerade spelsidor kraftigt utökat sitt utbud av det, utan det har även uppkommit ett flertal nya aktörer som endast fokuserar på och erbjuder E-sport.

E-sport och betting

Att E-sporten inom alla områden verkar växa råder det inga tvivel om, men just betting är ett område som tycks växa i en klass för sig. I alla fall om vi ska lita på de siffror som spelsidan Pinnacle publicerade i Februari i år.

De visade hur antalet bets lagda på E-sporten växt exponentiellt sedan det första placerades i Januari 2010. Deras första två miljoner bets tog dem två år att nå, varav deras nästa två miljoner inte tog längre än 11 månader. Vidare visade dem att de i Februari i år nådde fem miljoner placerade bets på E-sporten, vilket alltså innebär en ökning på en miljon på endast 4 månader. I jämförelse med deras tidigare ökningar, skulle detta innebära 8 månader för deras tredje cykel av två miljoner bets.

Även om dessa siffror i sig visar en explosionsartad ökning i betting på E-sport, är det inte det enda som tyder på en snabbt växande marknad. Något vi har sett dyka upp de senaste åren är spelsidor som har nischat in sig helt på E-sporten. Det finns numera ett flertal sidor där endast betting på E-sport erbjuds och ingenting annat, vilket tyder på att det finns ett stort och växande intresse för det.

Ett flertal redan väletablerade spelsidor, såsom Mr Green har även utökat sitt utbud av
betting på E-sport rejält. Något som det förr endast fanns ett fåtal matcher inom, finns det numera alltid ett brett utbud av ifrån ett flertal olika turneringar på ett flertal olika spel. Många av dessa matcher erbjuds dessutom för live betting och det finns vanligtvis även flera stycken underhållande alternativ att lägga sina satsningar på, utöver att spela på matchvinnare. 

Störst spel inom E-sport

Det finns mer än 100 stycken spel som har haft professionella turneringar där prispengar har erbjudits. Vilka spel som är stora nog eller vad som krävs för att klassas inom E-sport är en intressant diskussion i sig. Tittar vi däremot endast på de spel som har haft turneringar med ett sammanlagt värde av tio miljoner kronor eller mer, finner vi strax över 20 stycken olika.

I toppen bland dessa döljer sig Dota 2, League of Legends, Counter Strike: Global Offensive och Starcraft 2. Tillsammans har dessa haft utbetalningar på mer än två miljarder svenska kronor. Dota 2 är spelet som har överlägset högst och utgör ca 50% av denna summa. Spelets världsmästerskap, The Interational, har bara det i år en makalös prispott på mer än 200 miljoner kronor. Betydligt mer än League of Legends som högst har haft ca 50 miljoner och är det spel med nästhögst utbetalningar.

League of Legends är däremot det mest populära spelet sett till tittare. Under Juni månad har spelet haft mer än 84 miljoner tittartimmar på Twitch, vilket är mer än dubbelt så mycket som Dota 2; spelet som placerar sig som nummer två med 41 miljoner tittartimmar.

E-sportens begränsningar

Medan vissa vill tro att E-sporten en dag kommer att ersätta traditionella sporter helt, finns det skeptiker som menar på att E-sporten aldrig kommer att nå samma storleksförhållanden som t.ex. fotboll. Även om allt just nu pekar på att E-sporten växer så det knakar, finns det bra argument för dess begränsningar.

Det största frågetecknet är hur E-sporten ska kunna nå ut till den breda massan. Just nu är det i princip endast utövare av spelen själva som intresserar sig för att se på de professionella matcherna. Detta är anledningen till att League of Legends toppar tittartimmarna på Twitch, eftersom spelet med sina hundra miljoner unika spelare i månaden även har överlägset flest utövare.

Spelen är många gånger väldigt avancerade och är därför svåra att sätta sig in i. League of Legends har t.ex. mer än 130 spelbara karaktärer, vilka alla har unika färdigheter som man måste känna till för att förstå matcherna. Förutom detta är det även vanligt förekommande med uppdateringar som har en oerhört stor påverkan på spelen. Dessa uppdateringar skulle kunna jämföras med att fotboll en dag får sig nya regler, vilket gör att planen blir dubbelt så stor och att ett grönt kort introduceras som gör att en spelare blir utvisad i 5 minuter om han är offside.

Hur detta ska tacklas och om E-sporten någonsin kommer att växa större än sin spelarbas är en väldigt bra fråga. Vi lever däremot i en tid där den yngre generationen växer upp med spel online via både dator och mobila enheter. Det behövs kanske inte ett enda spel som tilltalar en större massa, utan om den stora majoriteten i framtiden bara har ett tilläckligt stort intresse för spel och det finns en E-sport inom dem, är detta kanske mer än nog för att ersätta de traditionella sporterna.