Swedish Host
Stäng
Qpad Swedishhost Admax Oddwolf G2A
JUST NU PÅ PUBLICLIR
39589 registrerade medlemmar.

Så blir Team Fortress 2 2016

Publicerad 25 Maj 2016 av Heny

Vi är några veckor in på 2016. Jag har lyckats träna bort det mesta av julmagen vid det här laget eftersom att jag, precis som alla andra, lovat mig själv att 2016 ska bli ett helt annorlunda år än det förgångna. Om detta blir lyckat eller inte återstår att se. Men en sak som är säker, är att 2016 kommer bli ett annorlunda år för Team Fortress 2.


Dreamhack

Som ni säkert vet deltog Publiclir med ett Team Fortress 2-lag på Dreamhack Winter 2015. Turneringen var en invite-turnering med 4 lag vars största syfte egentligen var att öka intresset för spelet och locka tillbaka sponsorer. Om turneringen blev lyckad? Det vet vi inte än men Dreamhack har ställt sig positiva till att arrangera ordentligare och återkommande turneringar i spelet och sponsorer som Team Infused kommer nu tillbaka till.


Insomnia och Gamers Assembly

Insomnia med sin i-Series har alltid varit arrangör för de största Team Fortress 2 turneringarna till denna dag. En turnering som hålls varje sommar och lockar de bästa lagen från alla kontinenter för att utse världens bästa Team Fortress 2 lag. Även i år går en turnering av stapeln denna gång under i58. Även den franska motsvarigheten, Gamers Assembly, har valt att satsa på en TF2-turnering nu i April och många av Europas bästa lag förbereder sig för en första tripp till Poitiers, så även Publiclir.


Matchmaking och stöd från Valve

Team Fortress 2 till skillnad från andra stora eSporter som Dota, Counter-Strike eller League of Legends har aldrig haft stöd från spelets utvecklare. TF2-scenen har alltid hållts rullande av ideella krafter som älskar spelet över allt annat. Men i april 2015 såg allt ut att vara över, arbetsmoralen inom scenen hade troligtvis aldrig varit lägre. Ett sista försök för att rädda spelet och speciellt eSport-scenen gjordes med ett brev till Valve. Efter en längre väntan kom ett svar, Valve ville ha en lista på de viktigaste saker som behövde göras för att scenen skulle hålla sig på benen och kanske även växa. Det visade sig då att Valve redan hade börjat planera för ett bredare stöd för scenen. Nu är scenen mer hypad än någonsin. Varför? För att redan nu ligger matchmaking i en stängd beta och detta år kommer funktionen lanseras till allmänheten. Detta innebär stora möjligheter för Team Fortress 2 som en eSport inte minst för att ett av de stora problem som scenen haft är olikheterna mellan 6v6 och vanligt pubbande. Nu lanseras en funktion som kan hjälpa till att täppa igen det gapet och locka nya spelare till den tävlingsinriktade scenen. Vart detta kommer leda till i längden återstår att se. Kommer TF2 kunna konkurrera med jättarna, Counter-Strike och Dota om några år? Är det i den riktning spelet är på väg? Många inom scenen är väldigt optimistiska och så även jag, 2016 kommer bli ett intressant och stort år för Team Fortress 2.